ANALIZA przyjmowania oraz załatwiania skarg i wniosków przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku w 2011 roku
Informacje ogólne
Analiza została opracowana na podstawie danych przekazanych do Wydziału Organizacji i Pragmatyki Zawodowej przez wydziały i delegatury Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Analiza obejmuje skargi i wnioski składane i rozpatrywane w trybie działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46) oraz regulaminu organizacyjnego Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
W 2011 roku do Kuratorium Oświaty w Gdańsku wpłynęło łącznie 174 skarg i wniosków, z których 163 załatwiono bezpośrednio (ok. 94%), a 11 przekazano według właściwości odpowiednim organom (ok. 6%). 41 skarg i wniosków nie zawierały imienia
i nazwiska oraz adresu zwrotnego wnoszącego skargę, co stanowi ok. 24% ogólnej liczby skarg i wniosków. 50% spraw anonimowych pozostała bez odpowiedzi, zgodnie z § 8 rozporządzenia w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, pozostała część została rozpatrzona, bądź przekazana według właściwości. W 2011 roku do Kuratorium Oświaty w Gdańsku nie wpłynęła żadna skarga od posła czy senatora.
Tematyka rozpatrywanych skarg i wniosków
Skargi i wnioski wpływające w 2011 roku do Kuratorium Oświaty w Gdańsku obejmowały szeroki zakres spraw dotyczących różnorodnych aspektów funkcjonowania szkół oraz metod i spraw wychowawczych. Skargi dotyczyły następujących problemów:
Przyjęcia do szkół i innych placówek oświatowych-4 skargi, tj. 2,30%
Toku nauczania w szkołach-26 skarg, tj. 14,94%
Stypendiów, internatów, żywienia, pomocy materialnej, wypoczynku młodzieży-1 skarga, tj. 0,6%
Spraw wychowawczych-8 skarg, tj. 4,60%
Stosunku pracy zatrudnienia, zwolnień, ocen pracy, konkursów-11 skarg, tj. 6,32%
Stosunków międzyludzkich, atmosfery pracy-9 skarg, tj. 5,17%
Metod wychowawczych-70 skarg, tj. 40,23%
Skarg na działalność kuratoriów-1 skarga, tj. 0,6%
Zarządzania oświatą, sieć, lokalizacja, dowożenie-3 skargi, tj. 1,72%
Nieprawidłowości i nadużycia finansowe-4 skargi, tj. 2,30%
Przemocy w szkole-10 skarg, tj. 5,70%
Spraw różnych-27 skarg, tj. 15,52%
Do powyższych grup problemowych zakwalifikowano następujące skargi i wnioski, które dotyczyły:
Przyjęcia do szkół i innych placówek oświatowych:
Toku nauczania w szkołach:
niewłaściwego oceniania oraz nie przestrzegania procedur oceniania,
braku promocji ucznia do następnej klasy,
braku zgłoszenia deklaracji do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej o przystąpienie do egzaminu zawodowego,
braku zgody dyrektora szkoły na przystąpienie do egzaminu poprawkowego,
nieprawidłowości w realizacji programu nauczania w gimnazjum,
organizacji lekcji religii w przypadku, gdy uczeń nie uczęszcza na w/w zajęcia.
Stypendiów, internatów, żywienia, pomocy materialnej, wypoczynku młodzieży:
Spraw wychowawczych:
przeniesienia ucznia do równoległej klasy,
wypadku, który wydarzył się na dyskotece szkolnej w szkole podstawowej,
przeniesienia ucznia do innej szkoły,
problemów wychowawczych z uczniem, który nie chce uczęszczać do szkoły, obwiniając szkołę za zaistniałą sytuację,
sytuacji ucznia w szkole z zespołem ADHD,
używania wulgaryzmów na forum internetowym pomiędzy uczennicami,
stanu zdrowia psychicznego ucznia – myśli samobójcze,
problemu zmiennego obuwia uczniów.
Stosunku pracy, zatrudnienia, zwolnienia, oceny pracy, konkursów
kwalifikacji zawodowych nauczycieli,
bezprawnego rozwiązania umowy o pracę,
odwołania od oceny pracy nauczyciela,
nieprawidłowości w zatrudnieniu dyrektora szkoły,
nieprzedłużenia umowy o pracę,
dyscypliny pracy nauczyciela – usprawiedliwianie nieobecności w pracy oraz udzielanie pracownikom zwolnień od pracy,
zmiany wymiaru czasu pracy nauczyciela.
Stosunków międzyludzkich, atmosfery w pracy:
Metod wychowawczych:
braku opieki nad uczniami korzystającymi z szatni,
nieprawidłowych działań na pracę dyrektora szkoły oraz nauczycieli,
niewłaściwego postępowania nauczycieli i pedagogów szkolnych wobec uczniów,
braku opieki nauczycieli ze świetlicy nad uczniami,
braku skutecznych działań wychowawczych zapewniających bezpieczeństwo dzieci w gimnazjum,
nieuwzględnienia przez nauczyciela zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej,
niezapewnienia właściwej opieki pedagogicznej i medycznej w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii,
przeniesienia ucznia do innej klasy z powodu nieumiejętnego podejścia pedagogicznego nauczyciela prowadzącego.
Skarg na działalność kuratoriów:
Zarządzania oświatą, sieć, lokalizacja, dowożenie:
Nieprawidłowości i nadużycia finansowe:
opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu w godzinach ponadprogramowych,
marnowania dóbr materialnych i finansów szkoły,
wyegzekwowania od organu dotującego wypłaty dotacji dla niepublicznych szkół oraz podjęcia uchwały w sprawie zasad i sposobu udzielania dotacji.
Przemocy w szkole:
Spraw różnych:
nieprawidłowości w przeprowadzaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
braku właściwych procedur przy przesłuchiwaniu uczniów w sprawie zaginięcia dziennika lekcyjnego,
rozwiązania trzeciego semestru w policealnej szkole,
włączenia się uczniów w akcję propagandową,
niewydania przez dyrektora szkoły zaświadczenia potrzeb,
uwag w związku z odbywaniem się rady pedagogicznej w czasie godzin lekcyjnych,
złych warunków lokalowych w szkole podstawowej,
braku właściwej opieki na basenie,
braku miejsc dla dzieci przebywających w świetlicy,
problemu brudnych toalet szkolnych,
organizacji imprez szkolnych w szkole podstawowej,
sprzedaży książek przez nauczycieli,
niewłaściwych działań dyrektora wydziału edukacji w urzędzie miejskim,
niewłaściwych działań starosty w związku z likwidacją uzupełniającego liceum ogólnokształcącego,
spożywania alkoholu na terenie szkoły oraz w godzinach pracy przez nauczyciela i woźnego.
Tabela nr 1 przedstawia zestawienie ze sposobu załatwiania skarg i wniosków przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku w 2011 r.
Przyczyny składania skarg i wniosków oraz sposoby ich załatwiania
Spośród 163 skarg i wniosków rozpatrzonych w 2011 roku załatwionych we własnym zakresie przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku 38% uznano za zasadne, 24,5% za bezzasadne, a 37,5% załatwiono w inny sposób m.in. przekazano według właściwości, przekazano sprawę do komisji dyscyplinarnej, zostawiono bez rozpatrzenia (w przypadku anonimów lub pisma skierowanego "do wiadomości" Kuratorium Oświaty).
Za główne przyczyny składania skarg w 2011 roku uznano:
nieznajomość przepisów prawa oświatowego ustawy o systemie oświaty, ustawy – Karta Nauczyciela oraz ich niewłaściwa interpretacja przez osoby składające skargi,
brak dyscypliny ze strony pracowników szkoły,
brak skutecznej informacji o zakresie kompetencji dyrektorów szkół i placówek oraz kuratorium,
niekompetentne i nienależyte wykonywanie zadań wobec uczniów i ich rodziców przez nauczycieli i dyrektorów szkół,
nieskuteczne zapobieganie konfliktom zarówno w społeczności uczniowskiej, jak i też pracowników oświaty.
Skargi i wnioski wpływające do Kuratorium Oświaty w Gdańsku były wnikliwie rozpatrywane i analizowane, przeprowadzano kontrole doraźne, wydawano zalecenia pokontrolne, a zainteresowanym udzielono szczegółowych wyjaśnień i wyczerpujących odpowiedzi. W sprawach, które nie należały do kompetencji Kuratorium Oświaty wskazywano instytucje właściwe do rozwiązania sprawy.
Terminowość udzielania odpowiedzi
W 2011 roku w Kuratorium Oświaty w Gdańsku załatwiono po upływie przewidzianego terminu 20 skarg, co stanowi ok. 11% w stosunku do ogólnej liczby skarg i wniosków. Nie dotrzymano terminu z konieczności wnikliwego zbadania sprawy oraz z uwagi na wielowątkowy charakter skargi.
Podsumowanie i wnioski
Na podstawie powyższego sprawozdania ze sposobu przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków 2011 roku przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku sformułowano następujące wnioski mające na celu zmniejszenie liczby skarg kierowanych do jednostki:
jasne i skuteczne informowanie uczniów i ich rodziców o przepisach regulujących funkcjonowanie szkół i placówek,
zapewnienie uczniom bezpiecznych warunków przebywania na terenie szkoły,
ścisła współpraca z placówkami użyteczności publicznej i organem prowadzącym szkołę,
przeprowadzanie szkoleń/warsztatów dla przedstawicieli organów prowadzących, dyrektorów szkół i rad rodziców w zakresie realizowanych obowiązków, kompetencji i praw skarżących podmiotów, określenie zakresów obowiązków i kompetencji pracowników szkoły oraz przestrzeganie przez nich dyscypliny BHP w miejscu pracy.
Tabela nr 1. Informacje o sposobie załatwiania skarg i wniosków:
|