ANALIZA przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku w 2010 roku
Informacje ogólne
Analiza została opracowana na podstawie danych przekazanych do Wydziału Organizacji i Pragmatyki Zawodowej przez wydziały i delegatury Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Analiza obejmuje skargi i wnioski składane i rozpatrywane w trybie działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji
przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46) oraz regulaminu organizacyjnego Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
W 2010 roku Pomorski Kurator Oświaty i pracownicy Kuratorium Oświaty przyjęli 260 interesantów w sprawie skarg i wniosków, w tym 8 interwencji odnotowano na organizację wypoczynku. W centralnym rejestrze skarg i wniosków zostało zarejestrowanych 18 skarg.
Szczegółowe informacje dotyczące danych liczbowych rozpatrzonych skarg i wniosków w Kuratorium Oświaty w Gdańsku przedstawia załącznik nr 1.
Rozpatrzone w 2010 r. w Kuratorium Oświaty w Gdańsku skargi i wnioski zostały poddane analizie według następujących kryteriów:
Tematyka rozpatrywanych skarg i wniosków
Skargi i wnioski rozpatrzone w 2010 r. (zarejestrowane w centralnym rejestrze skarg i wniosków) w Kuratorium dotyczyły następujących grup tematycznych:
1) Tok nauczania w szkołach (regulamin oceniania) |
- 2 skargi, tj. 11,11% |
2) Sprawy wychowawcze uczniów
- metody wychowawcze nauczycieli |
- 9 skarg, tj. 50,00% |
3) Stosunki międzyludzkie,
atmosfera pracy |
- 4 skargi, tj. 22,22% |
4) Różne |
- 3 skargi, tj. 16,67% |
Najwięcej skarg i wniosków rozpatrzonych w 2010 r. dotyczyło drugiej grupy tematycznej czyli spraw wychowawczych uczniów - metod wychowawczych nauczycieli. W tym obszarze zgłaszano przede wszystkim problemy dotyczące:
użycia przemocy przez nauczyciela wychowania fizycznego wobec ucznia,
znęcania się nad uczniem przez wychowawcę klasy,
postępowania dyrektora szkoły, psychologa szkolnego i wychowawcy klasy,
niewłaściwego zachowania pracownika obsługi przedszkola wobec dziecka,
fizycznego i psychicznego maltretowania ucznia,
zastrzeżeń do pracy dyrektora szkoły,
przemocy fizycznej zastosowanej wobec podopiecznego,
nieprzestrzegania przepisów prawa zawartych w Karcie Nauczyciela przez nauczyciela,
niewłaściwego postępowania dyrektora szkoły - wezwanie policji do szkoły z powodu uderzenia nauczyciela przez ucznia.
Skargi i wnioski dotyczące stosunków międzyludzkich i atmosfery pracy dotyczyły:
poniżania i atakowania słuchacza przez dyrekcję szkoły i opiekuna roku,
niewłaściwego zachowania dyrektora szkoły i nauczyciela wobec uczniów,
zastrzeżeń wobec postępowania dyrektora szkoły m. in. stosowania mobbingu,
niewłaściwego postępowania dyrektora szkoły wobec innych nauczycieli.
Wpływające do Kuratorium skargi i wnioski zaliczone do grupy tematycznej tok nauczania w szkołach (regulamin oceniania) dotyczyły przede wszystkim:
Skargi i wnioski, których nie uwzględniono do w/w grup tematycznych zakwalifikowano do grupy tematycznej różne i dotyczyły one:
skreślenia z listy uczniów z przedszkola bez podania jakiejkolwiek przyczyny,
nieprawidłowości w funkcjonowaniu specjalnego ośrodka szkolno - wychowawczego,
odmowy dyrektora szkoły zorganizowania w szkole spotkania z uczniami, poświęconego edukacji morskiej i wykonywania zawodów związanych z morzem.
Załącznik nr 2 przedstawia zestawienie ogólne sposobu załatwiania skarg i wniosków przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku w 2010 r.
Przyczyny składania skarg i wniosków oraz sposoby ich załatwiania
Za główne przyczyny powstawania skarg w 2010 r. uznano:
nieprzestrzeganie przepisów prawa w zakresie oceniania i klasyfikowania uczniów,
naruszanie praw dziecka i rodzica,
nieznajomość prawa oświatowego przez rodziców,
przemoc w szkole,
naruszanie postanowień Statutu szkoły,
brak dyscypliny ze strony pracowników szkoły,
zła komunikacja na drodze: szkoła - rodzic - organ prowadzący,
konflikty: nauczyciel - dyrektor - rodzic,
brak wnikliwego zbadania problemu przez pierwszą instancję.
Skargi i wnioski skarżących były załatwiane w następujący sposób:
ustalano stan faktyczny,
przeprowadzono czynności wyjaśniające,
udzielono szczegółowych wyjaśnień drogą listową i telefoniczną,
wydano zalecenia pokontrolne dla dyrektora szkoły,
przeprowadzono kontrole doraźne,
współpraca z organami prowadzącymi szkoły i placówkami użyteczności publicznej,
podejmowano działania dyscyplinujące.
Terminowość udzielania odpowiedzi
W 2010 r. w Kuratorium Oświaty w Gdańsku nie załatwiono w terminie 7 skarg tj. około 38,89% ogółu skarg i wniosków zarejestrowanych w centralnym rejestrze skarg i wniosków.
W zakresie terminowości udzielania odpowiedzi skarżącym nastąpiło znaczne pogorszenie (z 6,67% spraw przeterminowanych w 2009 r. do 38,89% w roku 2010, co przedstawia załącznik nr 3). Przyczyną nieterminowego załatwiania skarg było:
Podsumowanie i wnioski
W 2010 r., tak jak w latach ubiegłych, skargi były rozpatrywane przez Wydziały/Delegatury Kuratorium lub przekazywane do rozpatrzenia właściwym organom.
Wszystkie sprawy skargowe skierowane do Kuratorium Oświaty w Gdańsku należały do kompetencji Kuratorium.
Analiza rozpatrywanych skarg i wniosków potwierdza, że najczęstsze przyczyny składania skarg wynikają ze słabej znajomości obowiązującego prawa oświatowego przez skarżących.
Liczba skarg i wniosków, które wpłynęły do Kuratorium i zostały zarejestrowane w centralnym rejestrze skarg i wniosków w latach 2010 i 2009 znacznie się zmniejszyła o około 6% w porównaniu z latami 2007 i 2008.
Załącznik nr 4 przedstawia analizę porównawczą w zakresie liczby rozpatrzonych skarg i wniosków w Kuratorium w latach 2007 - 2010.
|